Něco navíc
Hravě na rovnováhu
Proč je rovnováha důležitá?
Když s dětmi zkoušíme na lekcích rovnovážné pozice, není to snadné pro všechny. Ale děti nenapravujeme, spíše je pozitivně naladíme a zkoušíme další varianty, aby děti uměly s tělem i takto pracovat. Přeci jen, rovnováha nám zajistí správný postoj a nejen při chůzi. Ušetří nám plno pádů a zranění při každodenních aktivit.
V tomto videu najdete hravé cviky na stabilitu těla. Výborné jsou balanční pomůcky ( žabka, bedýnka, obrácená lavice...) a domácí překážková dráha. Pokud se dětem nepodaří cvik na poprvé, nebo jim dělá problémy, nic se neděje. O tom je cvičení a pomalé zdokonalování praxí. Každý má jednu stranu těla, při níž mu balanční cviky jdou lépe...
...tak schválně, která je ta Vaše?
Chůze po špičkách u dětí
Proč k ní dochází a jak pomoci dítěti přejít na správný krok
Chůze po špičkách je běžným jevem u malých dětí, zejména v batolecím věku. Většina dětí si tímto způsobem ráda zkouší nové možnosti pohybu a často jim to dodává pocit stability nebo hravosti. Pokud však chůze po špičkách přetrvává i po třetím roce věku, může být pro rodiče i odborníky signálem, že je třeba situaci sledovat a případně zakročit.
Proč děti chodí po špičkách?
Existuje několik možných důvodů, proč některé děti chodí po špičkách déle, než je obvyklé:
Přirozený vývoj – Některé děti přirozeně objevují různé způsoby pohybu a chůze po špičkách je pro ně jen jedním z experimentů. Může to být známkou hravosti a prozkoumávání vlastního těla.
Pohybová nebo senzorická preference – Některé děti preferují chůzi po špičkách kvůli smyslovým nebo senzorickým podnětům. Pohyb po špičkách může být pro některé děti příjemnější nebo zábavnější než chůze po celé ploše chodidla.
Svalové napětí nebo zkrácení svalů – U některých dětí může být chůze po špičkách způsobena zkrácením lýtkových svalů nebo achillovy šlachy. Tento stav se může objevit například u dětí, které měly tendenci méně chodit po patách nebo neprocházely celým vývojem správného vzorce chůze.
Neurologické důvody – V některých případech může být chůze po špičkách příznakem neurologických obtíží, například lehčí formy dětské mozkové obrny nebo autismu. V takových případech je chůze po špičkách jedním z více příznaků, na které odborníci upozorňují.
Jak pomoci dítěti přejít na správný vzorec chůze?
Pokud chůze po špičkách přetrvává déle než do tří let věku, je dobré situaci konzultovat s odborníkem, například s fyzioterapeutem nebo pediatrem. Existují však i způsoby, jak můžeme dítěti doma hravou formou pomoci. Zde jsou některé tipy:
Motivujte dítě k chůzi po celém chodidle
Pomoci mohou hry a cvičení, která podporují chůzi po celé ploše chodidla. Například chůze jako zvířátka (kačení chůze, opičí chůze, medvědí chůze po celých nohách) nebo chůze na pískovém nebo nerovném povrchu, kde děti přirozeně potřebují zapojit celé chodidlo.Protahovací cvičení
Pokud má dítě zkrácené lýtkové svaly, pomůže mu pravidelné jemné protahování. Protahování achillovy šlachy a lýtkových svalů může přispět k tomu, aby dítě snadněji došlapovalo na patu.Rovnováha a stabilita
Hravé cvičení s různými pomůckami, jako jsou balanční podložky nebo trampolíny, mohou dítěti pomoci rozvíjet stabilitu a posílit svaly nohou, což mu usnadní správný krok.Posilování vnímání chodidel
Chůze po různých površích, jako jsou kamínky, tráva nebo písek, podporuje smyslové vnímání chodidel. Tato cvičení stimulují nervová zakončení v chodidlech, což může dětem pomoci uvědomit si celou plochu chodidla a přirozeně je to motivuje k tomu, aby našlapovaly na celé chodidlo.
Využití smyslů...
1. Hmat – Uvědomění si chodidel
- Chůze po různých površích: Dopřejte dětem chůzi po různých materiálech a texturách, jako je písek, tráva, kamínky, dřevěné podložky nebo dokonce bublinková fólie. Tyto povrchy přirozeně stimulují nervová zakončení v chodidlech a vedou dítě k tomu, aby došlapovalo celou plochou.
- Masáže chodidel: Jemná masáž chodidel může pomoci uvolnit svaly a zvýšit citlivost na dotyk. Zkuste třeba jemně mnout chodidla kuličkami nebo masážními válečky.
- Tlakové body: Děti si mohou hravě aktivovat chodidla pomocí balancování na malých předmětech, jako jsou míčky s výstupky, nebo "chodníčky" z kamenů či houbiček. Tím aktivují celé chodidlo, což jim pomáhá získat lepší kontakt se zemí.
2. Sluch – Podpora rytmu a stability
- Rytmické kroky: Děti mohou chodit do rytmu oblíbené písničky nebo bubnování. Hudba a rytmus jim pomáhají soustředit se na každý krok a dává jim "signál" ke správnému došlápnutí.
- Zvuky při došlapování: Některé povrchy, jako jsou kamínky nebo písek, vydávají při chůzi zvuky, které děti motivují k tomu, aby našlapovaly celou nohou. Zvuk může být zábavný a pomáhá jim si uvědomit krok.
3. Zrak – Posílení rovnováhy a koordinace
- Pozorování stopy: Děti mohou sledovat své stopy na pískové nebo vlhké cestě, což jim pomůže lépe si uvědomit došlap. Tímto si mohou všimnout rozdílu mezi stopou, kterou zanechají na špičkách a na celém chodidle.
- Chůze po liniích: Kresby nebo nálepky na podlaze jim pomáhají držet směr a pracovat s rovnováhou. Zrakový podnět ve formě barevných značek nebo čar na podlaze je může motivovat k tomu, aby došlapovaly správně, aby zůstaly na čáře.
4. Rovnováha – Vestibulární systém
- Balanční cvičení: Vyzkoušejte balanční aktivity, jako je chůze po kladině nebo na laně nataženém nízko nad zemí, které podpoří správný krok a stabilitu.
- Skákání na měkkém povrchu: Trampolína nebo měkká podložka umožňuje dětem zapojit celé chodidlo. Když se odráží a dopadají, pomáhá jim to soustředit se na kontakt se zemí a přirozeně stimulují vestibulární systém, což přispívá ke stabilitě.
5. Propriocepce – Vnímání polohy těla
- Hry se změnou těžiště: Hry, kde děti přenášejí váhu ze strany na stranu nebo se pohybují s mírnou zátěží (např. malé batůžky), podporují propriocepci a povzbuzují je, aby došlapovaly celou nohou.
- Chůze s bublinkovou fólií: Pokud dítě došlápne správně, bublinky praskají, což jim dává zpětnou vazbu, zda došlapují na celé chodidlo.
Závěr
Zapojení smyslů do cvičení s dětmi podporuje přirozený pohyb a posiluje správné pohybové vzorce. Pomocí hmatových, sluchových, zrakových a balančních podnětů mohou děti lépe vnímat svůj pohyb a s radostí a hravě se naučit správnému došlapu.
Masáž chodidel
A co zkusit pohádku ke zmírnění chůzi po špičkách?
Kamarádka Jana Veselá Pospíšilová píše pro děti krásné terapeutické pohádky a v její sbírce najdete i pohádku: Chození po špičkách v těchto dvou variantách